Η προσδοκία του ταξιδιού

Θα προσπαθήσουμε να ταξιδέψουμε στο κυανού της τέχνης και του πολιτισμού, όπου εκείνο που βαραίνει περισσότερο στις εκτιμήσεις μας είναι ακριβώς η έλλειψη βαρύτητας. Θα προσπαθήσουμε να επικοινωνούμε με το τηλεγραφείο των σκέψεων, με γλώσσα που περνάει από το τρυπητό που αφήνει απ΄έξω τα απόφλουδα...Με την ελπίδα να υπάρξουν ρινίσματα χρόνου που θα ψιθυρίσουμε: Λίγο θέλω ακόμη για ν΄αποσπαστώ από το έδαφος και να παίξω με τις πατούσες μου μιαν άλλου είδους κιθάρα...

Η εντοπισμένη εδώ προσδοκία είναι η αλληλεπίδραση μας με επίγνωση της αδυναμίας, με φορείς αλληλεπίδρασης, αναγκαίους κατά τη Φυσική, σκέψεις, εικόνες, ήχους που προσφέρουν Αυτοί που μας δείχνουν πόσο λανθασμένα, ίσως, συλλάβαμε την δωρεά της ζωής. Έρανος σκέψεων, λοιπόν, ήχων που παράγουν εικόνες που δεν τις βλέπουν τα μάτια, εικόνων που παράγουν ήχους που δεν τους ακούν τα αυτιά, και μοιρασιά της συγκομιδής. Με τιμή στην ατίμητη τιμή αυτών των διαλεχτών της τέχνης και του πολιτισμού που απλόχερα τα προσφέρουν...

Ας ζήσουμε τουλάχιστον την προσδοκία του ταξιδιού, που είναι πιο σημαντική από την πραγματοποίησή του. . .


Πέμπτη 22 Σεπτεμβρίου 2016






"Οι Άιχμαν της διπλανής πόρτας /  Μαρία Χούκλη

Μπορεί να περάσει ολόκληρη ζωή και να μην δείξεις ποιος πραγματικά είσαι. Μπορεί όμως, εντελώς τυχαία, σε σκηνικό που έστησαν άλλοι, να αποκαλυφθεί ότι μέσα στο στήθος σου δεν υπάρχει καρδιά. Ότι είσαι χαλασμένος, φτιαγμένος από σκάρτο υλικό.

Πώς γίνεται να βλέπεις έγκλημα σε εξέλιξη και να φωνάξεις «Κάψτε τους»; Πώς γίνεται να βλέπεις ανθρώπους να κινδυνεύουν και να κραυγάζεις «Να καείτε»; Πώς γίνεται να κλείνεις τα αυτιά όταν ακούς εκκλήσεις για βοήθεια και το μόνο που έχεις να πεις είναι «Καλά να πάθετε, απεργοσπάστες»; Τίποτα δεν μπορεί να δικαιολογήσει το ξεστόμισμα αυτής της λέξης. Όχι ένα, ούτε πεντακόσια μνημόνια. Καμία οργή, κανένα αίσθημα ματαίωσης της ζωής σου, καμία δυσκολία, καμία πίκρα, τίποτα και καμία συγκυρία δεν συγχωρεί να πεις το «Σταύρωσον αυτούς». Καμία κοινωνικο-πολιτική ανάλυση δεν μπορεί να αποτελέσει φύλο συκής. Μόνον αν είσαι φασίστας και ναζιστής, με προβιά εξεγερμένου πολίτη. Άιχμαν που υποδύεσαι το ανθρωπάκι της διπλανής πόρτας προκειμένου να σωθείς με την εξήγηση της «κοινοτοπίας του κακού». Να κρυφτείς πίσω από το «ο όφις με ηπάτησε», να ρίξεις την ευθύνη στους άλλους ότι δήθεν σε παρέσυραν, να αυτό-εξαπατηθείς ότι είσαι αθώος του αίματος τριών ανθρώπων και ενός εμβρύου. Δήμιοι σε αναστολή. Αρνητές του άλλου, σκοτεινές ψυχές που ανασαίνουν με τον αφανισμό του απέναντι. Δεν χρειάζεται να πετάξεις αναμμένο δαδί.

Ανατρέχω στο «Πέρα από την ενοχή και την εξιλέωση» που έγραψε ο Αυστροεβραίος στοχαστής Jean Améry (αναγραμματισμός του Hanns Mayer) για όσα έζησε στο Άουσβιτς, το Μπούχενβαλντ και το Μπέργκεν – Μπέλζεν, για την ευθύνη όσων έβλεπαν, άκουγαν, μύριζαν. «…Ήξεραν με απόλυτη ακρίβεια τι συνέβαινε γύρω τους και τι συνέβαινε σε εμάς, διότι όπως εμείς, γεύονταν και αυτοί τη μυρωδιά της καμένης σάρκας από το γειτονικό στρατόπεδο εξόντωσης, ενώ κάποιοι μάλιστα φορούσαν ρούχα τα οποία είχαν αφαιρεθεί την προηγούμενη μέρα από τα νεοφερμένα θύματα στις αποβάθρες διαλογής. Όλοι τους θεωρούσαν ότι τα πάντα λειτουργούσαν με απόλυτη τάξη και βάζω το χέρι μου στη φωτιά πως αν εκείνη την εποχή, το 1943, καλούνταν να προσέλθουν στις κάλπες θα υπερψήφιζαν τον Χίτλερ και τους συνεργάτες του. Εργάτες, μικροαστοί, ακαδημαϊκοί…δεν υπήρχε καμιά διαφορά. «Ό,τι έγινε, έγινε» θα πουν ορισμένοι. Όχι, λέει ο Améry. Θεωρεί ανήθικες τις έννοιες συγχώρηση και λήθη όταν επιβάλλονται με το ζόρι από την κοινωνία. Κανονικά στο εδώλιο του Μικτού Ορκωτού πρέπει να καθίσουν και όλοι όσοι παρέλασαν μπροστά από το «κρεματόριο» της Σταδίου, γέλασαν χαιρέκακα και έσκουξαν το αδιανόητο «Να καείτε». Πρέπει και αυτοί να δικαστούν με την κατηγορία του hostis humani generis."

---------------------------------------------------------------

Μετά τα όσα τραγικά συνέβησαν, μετά το κάψιμο τριών νέων ανθρώπων, μεταξύ τους μια έγκυος γυναίκα, ένας από τους "πνευματικούς προοδευτικούς ηγέτες" μας, με το ψευδώνυμο "Πιτσιρίκος", έγραψε στο facebook το ανατριχιαστικό:

"Παιδιά, 

αν διαβάζει κάποιος άνεργος, 

η Marfin ψάχνει για τρεις υπαλλήλους"


Σε άλλη ανάρτηση του ο "πνευματικός μας ηγέτης" έγραψε:

"O Κυριάκος

δεν είναι γιος του Τέρη Χρυσού αλλά του Μητσοτάκη.

Αλλά εκείνο το βράδυ,

ο Μητσοτάκης δεν έχυσε.

Έκλασε."

Συνεχύστε!

Όπως  διαπιστώνουμε,

ο ανώτατος πνευματικός μας ηγέτης

με τις πορδές στην εκπομπή του 

δημιούργησε προοδευτικό πνευματικό ρεύμα,

το ρεύμα της πορδής!

Ο προοδευτικός συγγραφεύς, λοιπόν, με το ψευδώνυμο

"πιτσιρίκος"

επωνύμως πλέον,

ανεβάζει τον φετινό χειμώνα θεατρικό έργο

στο θέατρο του

Καρόλου Κουν!

Στο θέατρο του Καρόλου Κουν!

Αυτά!

Προφανώς θα έχει μεγάλη επιτυχία.

Και διηγώντας τα να κλαις;


«Πολλά μας βρήκαν

 και τα χειρότερα

 απ' τα μέσα.

Τ' απόρθητα κάστρα

 τα μεγάλα

ποτέ δεν πέφτουν

απ' τα έξω

το λάλον ύδωρ

 απερίσκεπτα

αφήσαμε να χαθεί».

Γιάννης Νεγρεπόντης





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου