Η προσδοκία του ταξιδιού

Θα προσπαθήσουμε να ταξιδέψουμε στο κυανού της τέχνης και του πολιτισμού, όπου εκείνο που βαραίνει περισσότερο στις εκτιμήσεις μας είναι ακριβώς η έλλειψη βαρύτητας. Θα προσπαθήσουμε να επικοινωνούμε με το τηλεγραφείο των σκέψεων, με γλώσσα που περνάει από το τρυπητό που αφήνει απ΄έξω τα απόφλουδα...Με την ελπίδα να υπάρξουν ρινίσματα χρόνου που θα ψιθυρίσουμε: Λίγο θέλω ακόμη για ν΄αποσπαστώ από το έδαφος και να παίξω με τις πατούσες μου μιαν άλλου είδους κιθάρα...

Η εντοπισμένη εδώ προσδοκία είναι η αλληλεπίδραση μας με επίγνωση της αδυναμίας, με φορείς αλληλεπίδρασης, αναγκαίους κατά τη Φυσική, σκέψεις, εικόνες, ήχους που προσφέρουν Αυτοί που μας δείχνουν πόσο λανθασμένα, ίσως, συλλάβαμε την δωρεά της ζωής. Έρανος σκέψεων, λοιπόν, ήχων που παράγουν εικόνες που δεν τις βλέπουν τα μάτια, εικόνων που παράγουν ήχους που δεν τους ακούν τα αυτιά, και μοιρασιά της συγκομιδής. Με τιμή στην ατίμητη τιμή αυτών των διαλεχτών της τέχνης και του πολιτισμού που απλόχερα τα προσφέρουν...

Ας ζήσουμε τουλάχιστον την προσδοκία του ταξιδιού, που είναι πιο σημαντική από την πραγματοποίησή του. . .


Κυριακή 2 Οκτωβρίου 2016



1962

"Εξολοθρευτής Άγγελος"  του Λουίς Μπουνιουέλ

Η ταινία περιγράφει το δείπνο μιας παρέας σε κάποιο σπίτι. Μετά το δείπνο, οι καλεσμένοι μεταφέρονται στο σαλόνι. Για κάποιον ανεξήγητο λόγο, όμως, τους είναι αδύνατον να βγουν έξω αν και οι πόρτες είναι ανοιχτές. Ο εγκλεισμός τους, που τους αποκόπτει την πρόσβαση σε κάθε αγαθό, οδηγεί στην απώλεια της αξιοπρέπειάς τους και την υποταγή στα ένστικτά τους. Άλλοι τρελαίνονται, άλλοι παθαίνουν παραισθήσεις, άλλοι ανακαλύπτουν τον πραγματικό εαυτόν τους όταν πλέον οι συνθήκες ρίχνουν τις προσωπίδες - φαντασιώσεις τους. Μπροστά στον κίνδυνο μετατρέπονται σε σαρκοβόρα τέρατα που είναι έτοιμα να κάνουν τα πάντα για να σώσουν την σωματική τους ακεραιότητα, ξεχνούν όλους τους κανόνες ηθικής που για χρόνια με ευλάβεια τηρούσαν. Οι άνθρωποι εμφανίζονται γυμνοί μπροστά στον κίνδυνο. Άκρατος εγωισμός αναδύεται μπροστά στον σκοτεινό φόβο. Η "απελευθέρωσή" τους έρχεται όταν πλέον έχουν  καταλυθεί όλες οι συμβάσεις, κοινωνικές και ηθικής, που μέχρι τότε είχαν οικοδομήσει. Η έξοδός τους στον πραγματικό κόσμο θα είναι η λύτρωσή τους;
   
Το πιο ενδιαφέρον σημείο ίσως είναι η ανεξήγητη αδυναμία του ανθρώπου να ξεφύγει, να κάνει την αυτονόητη κίνηση ελευθερίας, οι πόρτες είναι ανοικτές. Δεν υπάρχει προφανές φυσικό εμπόδιο για την ελεύθερη διακίνησής τους. Τι είναι λοιπόν αυτό που τους εμποδίζει και τους οδηγεί σ’ αυτή την άθλια απογύμνωση; Ο Μπουνιουέλ υπονοεί ότι πρόκειται για ένα πρόβλημα βούλησης και όχι πραγματικής αδυναμίας. Κάτι συνέβη στη βούληση των ανθρώπων και δεν θέλησαν να βγουν, ενώ κανείς δεν τους εμπόδιζε. Και αυτή η άρνηση έγινε αγκύλωση. Η λύση επομένως βρισκόταν στην ανασυγκρότηση της βούλησης και μάλιστα στη συγκέντρωση όλων των βουλήσεων μαζί. Η συνέχεια όμως γίνεται πιο εφιαλτική. Και αυτό γιατί όταν βγαίνουν από το σπίτι αντιλαμβάνονται ότι ο εφιάλτης τους αφορά ένα πιο διευρυμένο κύκλο ανθρώπων. Σύμφωνα με το τάμα που είχαν κάνει συναντιούνται σε μια μεγάλη τελετή στην εκκλησία. Όταν όμως τελειώνει η λειτουργία ούτε οι ιερείς, ούτε ο υπόλοιπος κόσμος μπορούν να βγουν από την εκκλησία. Οι καμπάνες της εκκλησίας αρχίζουν να χτυπούν, πλήθη στους δρόμους τρέχουν και η αστυνομία να πυροβολεί τους διαδηλωτές. Μια μικρή αγέλη προβάτων κατευθύνεται προς την εκκλησία...


Αυτά απεικόνιζε στην σουρεαλιστική του ταινία ο Μπουνιουέλ το

1962. 

Ευτυχώς!


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου